Ahlbergs trädgård firar sitt 100-årsjubileum, företagares berättelse

 

Ahlbergs trädgård vid Immersbyvägen firar sitt 100-årsjubileum i år.  Förutom hårt arbete har företagets framgång och kontinuitet möjliggjorts genom årtionden av djärva val som också gör företaget till en pionjär på många sätt. I framtiden kommer Ahlbergs trädgård att fokusera särskilt på direktförsäljning och Pop-Up-evenemang.  

Den första juni är förmiddagen hektisk i Ahlbergs trädgårdar. Kunderna strömmar in och sprider glad stämning; nu ska det ordnas skolavslutningsfester, och en restaurangägare från grannstaden tittar in för att avhämta sin beställning. Idag satsar företaget alltmer på direktförsäljning utöver restauranger och butiker. Det finns ett brett utbud av produkter till salu. Sortimentet omfattar blommor, plantor, örter, sallat och skott. Trädgården säljer även specialprodukter. 

Ahlbergs trädgård har djupa rötter som odlare av nyttiga grödor.
Företaget grundades ursprungligen i Vik och flyttade till sin nuvarande plats 1967. Hortonomerna Kaijus Ahlberg och Minna Tengvall fortsatte företagets historia under lågkonjunkturen 1992, då Kaijus föräldrar gick i pension. Under 30 år av entreprenörskap har man hunnit lära sig mycket. Trädgården har fått tackla vissa utmaningar, t.ex. importförbudet för vissa grönsaker före EU-medlemskapet och priskonkurrensen som (igen) uppstått när den utländska importen frigjordes efter att Finland blev medlem. Trots det har företagsverksamheten varit intressant och givande. ”Det bästa med entreprenörskapet har definitivt varit de intressanta produkterna och koncepten. Ahlbergs trädgård har redan från början haft ett välkänt varumärke, och det har varit trevligt att börja utveckla det. Det är också alltid intressant att lägga till specialprodukter i sortimentet”, säger företagaren Minna. 
 

Kontinuerlig utveckling och att vara en föregångare på många områden kan därför ses som en av de faktorer som möjliggjort företagets framgång. Ahlbergs trädgård började odla örter vid en tidpunkt då endast kockar kände till och använde örter som alla känner till idag, t.ex. basilika.  Trädgården var också en av de första i Finland som började odla rucolasallat. Pionjärandan återspeglas också i ekologisk odling, som företaget införde till 100 % redan år 2000. Produkterna var inte lika utvecklade då, vilket krävde uppfinningsrikedom och hårt arbete från entreprenörernas sida för att få förändringen att fungera. Minna tackar också de andra trädgårdarna och företagarna i området för deras samarbete. Nätverksbildning med andra har varit givande. Företagarna inspirerar, stödjer och uppmuntrar varandra.  

”I framtiden vill vi också att platsen ska ses som en upplevelse”
Under åren har verksamheten också utvecklats för att passa entreprenörerna. ”I framtiden kommer vi att fokusera allt mer på direktförsäljning och de redan påbörjade Pop-Up-evenemangen kommer att fortsätta. Vi vill också att platsen ska ses som en upplevelse”, säger Minna om företagets framtidsplaner. Jubileet firas under sommaren med Pop-Up-evenemang som går under namnet ”Taste of Ahlberg”. Även andra festligheter planeras under hösten. Vid ”Taste of Ahlberg”-evenemangen förbereder toppkockar mat av trädgårdens råvaror. Ett evenemang planeras också för Finska naturens dag den 27 augusti. Mer information om evenemangen publiceras på företagets kanaler på sociala medier.  

I korthet:
Vem: Minna Tengvall och Kaijus Alhberg, företagare hos Ahlbergs trädgård
Hur tar man kontakt: tfn +358 400 812 087/ info@ahlberginpuutarha.fi
Läs mera: www.yrttiahlberg.fi, Facebook och Instragram  

Senast uppdaterad 22.06.2022