Lättläst om Sibbo institut

Sibbo institut

Sibbo institut upprätthålls av Sibbo kommun och övervakas av Undervisnings- och kulturministeriet. Undervisning ges på finska, svenska och på två språk. Kurserna är öppna för alla.

Vid institutet kan du utveckla dina kunskaper och färdigheter. Du kan gå en kurs för ett visst ändamål eller bara för att du tycker att det är roligt. För en del kurser kan du också få studiepoäng om du vill. Studiepoängen sparas i ett gemensamt register. Registret används av läroanstalter, arbetsgivare och myndigheter.

Sibbo institut har som mål att så många människor som möjligt vill studera vid institutet.

Sibbo institut är

– tvåspråkigt

– flexibelt

– tolerant, vilket betyder att alla är välkomna till våra kurser för att lära sig nya saker.

Sibbo institut vill

– hjälpa de studerande att utvecklas och

– ge alla människor möjlighet att lära sig nya saker under hela livet.

Sibbo institut vill utvecklas själv också. Du kan hjälpa institutet i detta genom att berätta vad du tyckte om eller inte tyckte om på en kurs. Du kan också berätta för oss om du har en idé för en kurs eller om du vill undervisa en kurs. Du är varmt välkommen!

Institutets historia

Finlands första medborgarinstitut var Tammerfors arbetarinstitut som grundades 1899.

På 1920-talet stiftade regeringen lagar som främjade medborgarinstituten.

På 1930-talet hade instituten redan mycket verksamhet. I början bestod kurserna av föreläsningar, där läraren pratade och de studerande bara lyssnade. Idag kan läraren och de studerande prata med varandra under kurserna.

Först fanns institut bara i städerna, men år 1963 kom en ny lag där det stod att institut också kan grundas på landsbygden. Allt fler människor ville studera vid instituten.

Sibbo instituts historia började för 60 år sedan.

Sibbo ungdomsförbund föreslog i början av 1960-talet att det ska grundas ett medborgarinstitut i Sibbo.

År 1965 började kommunfullmäktige förbereda saken.

Är 1968 föreslog kommunstyrelsen att det ska grundas två medborgarinstitut. Ett av dem skulle vara finskspråkigt och det andra svenskspråkigt.

Kommunfullmäktige godkände förslaget den 9 april 1968.

Undervisningsministeriet godkände det svenskspråkiga institutet den 8 juni och det finskspråkiga institutet den 20 juni 1968.

Det finskspråkiga institutet hette Sipoon suomalainen kansalaisopisto och det svenskspråkiga institutet hette Sibbo svenska medborgarinstitut.

Dessa två institut fanns i över 30 år, men den 1 augusti 1999 slogs de samman och man bildade ett enda tvåspråkigt institut. Det fick heta Sibbo medborgarinstitut. Namnet ändrades till Sibbo institut år 2018 när institutet fyllde 50 år.

Medborgarinstituten har alltid lärt ut saker som människorna vill och behöver lära sig just då. Först var instituten bara avsedda för vuxna. Sedan år 1974 har instituten också haft musikundervisning för barn och sedan år 1985 har man också haft kurser i färdighetsämnen för barn.

På 2000-talet började instituten fokusera på gemensam utveckling och olika slags projekt. Sibbo institut deltar i många projekt. Du kan läsa mer om projekten på Sibbo instituts webbplats under rubriken Projekt.

År 2021 beslutades att de som deltar på kurser vid instituten kan få studiepoäng. Poängen sparas i ett gemensamt register. Registret används av läroanstalter, arbetsgivare och myndigheter. Också Sibbo institut har kurser där man kan få studiepoäng. Studiepoängen ingår i kursens pris och vem som helst kan delta på dessa kurser. Man kan delta på kurserna även om man inte behöver studiepoäng. Läraren berättar på den första lektionen vad som krävs av dig för att du ska få studiepoängen. Du kan se dina studiepoäng i en tjänst för detta. Tjänsten heter Studieinfo och den upprätthålls av Utbildningsstyrelsen.

Du kan få studiepoäng för kurser vid medborgarinstitutet

Studiepoängen visar vilka kurser du har gått och vad du kan. Du har nytta av studiepoäng när du söker en studieplats, studerar och när du söker jobb.

Alla studiepoäng sparas i ett gemensamt register. Registret används av skolor, arbetsgivare och myndigheter. Du kan se dina studiepoäng i en tjänst för detta. Tjänsten heter Studieinfo och den upprätthålls av Utbildningsstyrelsen.

Om du har studerat vid ett medborgarinstitut och du vill att någon annan läroanstalt ska beakta dessa studier, ska du komma överens om saken med den andra läroanstalten.

Ett studiepoäng motsvarar ungefär 27 timmars arbete. Detta kan omfatta både arbete på lektioner och arbete på egen hand.

Hur får man studiepoäng?

Du får studiepoäng när du deltar på en studiepoängkurs. De är kurser som ger studiepoäng. Studiepoängen ingår i kursens pris.

Läraren berättar på den första lektionen vad som krävs av dig för att du ska få studiepoängen. Du kan delta på en studiepoängkurs även om du inte behöver studiepoängen. Tänk ändå på att du inte kan få studiepoängen sparade i efterhand. Bara godkända resultat sparas. Du kan få antingen godkänt eller underkänt resultat för en kurs.

Du kan få studiepoäng för kurser vid Sibbo institut.

Du kan delta på alla dessa kurser. Om du vill, kan du be att läraren bedömer ditt kunnande. Läraren berättar mer om detta när kursen börjar. Du kan också fråga studiesekreteraren om bedömningen. När ditt resultat har blivit godkänt, sparas studiepoängen i tjänsten Studieinfo.

Om du vill få studiepoäng för någon annan kurs vid Sibbo institut, kan du prata med institutets rektor om saken.

På Youtube finns en video på finska om studiepoäng som du kan titta på. Medborgarinstitutens förbund har gjort videon.