Förnyad sibbo.fi nu i testbruk – testa den virtuella kundrådgivaren

Målet med förnyandet av webbtjänsterna är att göra tjänsten sibbo.fi mer användarvänlig och tillgänglig och att ge den ett mer modernt utseende. En betaversion av sibbo.fi är nu i testbruk. Du kommer till den via den nuvarande webbplatsens förstasida, eller direkt på adressen beta.sipoo.fi.

Den nya versionen av sibbo.fi som nu är i testbruk är än så länge halvfärdig. Webbplatsen och dess innehåll utvecklas, utarbetas och kompletteras under de närmaste veckorna. Innehållet som redan finns på sidan är aktuellt, men representerar i början bara en liten del av hela innehållet på Sibbos webbtjänst. Utvecklingsarbetet framskrider också med hjälp av användartestning.

Den nuvarande webbplatsen sibbo.fi betjänar fortfarande på samma adress, sibbo.fi, fram till det att den nya versionen kan utvecklas tillräckligt långt så att den kan ersätta den gamla.

Testa den virtuella kundrådgivaren

I den nya webbplatsens testversion får du även testa en virtuell kundrådgivare som hjälper dig att uträtta dina ärenden. Webbtjänsten har ett slags artificiell intelligens eller AI som hjälper dig när du söker något på sidan genom att föreslå svar och erbjuda nyttiga länkar.

I testversionen består AI:n bara av några tiotals färdiga frågor och svar. Därför behöver vi din hjälp för att kunna utveckla den. Testa den virtuella kundrådgivaren i betaversionen och berätta för oss vilka frågor du vill ställa. Du kommer till AI:n när du klickar på knappen ”Mina tjänster”.

AI:n utvecklas när vi samlar in kundernas frågor och skriver svar till dem. Du kan lämna in dina frågor i testversionen genom att fylla i responsblanketten under punkten ”Ge respons”. Du hittar den längst ner på webbsidan. Om du vill kan du använda samma blankett för att lämna in även annan respons på testversionen.

Sibbos webbtjänster tillgängliga på suomi.fi

När webbtjänsten sibbo.fi förnyas blir den samtidigt även tillgänglig för alla oberoende av kundens eventuella funktionsförhinder. I testversionen har man dock inte ännu uppnått alla mål gällande tillgängligheten. Tillgängligheten till den nya webbplatsen sibbo.fi utvecklas kontinuerligt. Webbplatsens tillgänglighet kommer också att auditeras. Auditeringen används som grund för det fortsatta utvecklingsarbetet.

För tillfället är innehållet och uppgifterna om hur man sköter ärenden med Sibbo kommun tillgängliga på suomi.fi. Du kommer till Sibbo kommuns tillgängliga webbinnehåll via denna länk.

Den nya evenemangskalendern tas i bruk

Även kommunens evenemangskalender har förnyats. I betaversionen av den nya webbplatsen sibbo.fi hittar du en länk till evenemangskalendern på webbplatsens förstasida. Det finns även evenemangsannonser på den nya webbplatsens förstasida. Du hittar den nya evenemangskalendern också direkt på adressen tapahtumat.sipoo.fi/sv-FI.

Kalendern har även en ny funktion, nämligen att Sibbobor nu kan bläddra mellan olika evenemang enligt tema och utifrån sina egna önskemål. I fortsättningen kommer även samtliga evenemangsanordnare att kunna mata in information om sina evenemang i kalendern. Information om evenemangen publiceras i evenemangskalendern efter att först ha kontrollerats av kommunen. Evenemangsanordnarna hittar noggranna anvisningar om hur man matar in uppgifter om sitt evenemang i evenemangskalendern via denna länk.

Ärendehanteringstjänsten byggs upp stegvis

Även arbetet med att förnya webbplatsens ärendehanteringstjänst fortsätter. Kommuninvånarna kan i fortsättningen sköta sina ärenden med Sibbo kommun mer omfattande än tidigare på nätet. Ärendehanteringstjänsten utvecklas omfattande under de kommande åren och nya funktioner erbjuds kunderna i takt med att de blir färdiga. Så småningom kan en allt större del av ärendena lätt skötas via Mina tjänster, just när det passar en bäst.

I Mina tjänster kan du i fortsättningen tryggt skicka uppgifter till kommunen oberoende av ditt ärende, och tjänsten kan också användas för att lämna in meddelanden, ansökningar, bokningar och beställningar. Mina tjänster kräver stark autentisering, och kundernas meddelanden vidarebefordras direkt till de experter i kommunen som sköter respektive ärende.

Senast uppdaterad 05.07.2022