Kundservicen vid Sibbo Vattens fakturering

Fakturering av hushållsvatten består av en årlig grundavgift och en bruksavgift baserat på användning. Grundavgiften bestäms enligt storleken på fastighetens vattenmätare. Bruksavgiften bestäms enligt mängden vatten som fastigheten använder. Vattenmängden mäts med vattenmätare som vattenverket installerar. Bruksavgiften faktureras separat från vattenförsörjningen och avloppsinstallationen.

I undantagsfall kan vattenverket av särskilda skäl fakturera grundavgiften enligt en uppskattad mängd av vatten eller dagvattenavlopp.

Undantag

I specialfall bestämmer Sibbo Vattens direktion avgifterna för andra fastigheter än bostadsfastigheter och fastigheter som kan likställas med bostadsfastigheters vatten. Samma gäller avgifter som avses i punkt 2.5 i vattenförsörjningens allmänna leveransvillkor.

Fakturor som omfattar grundavgiften och bruksavgiften skickas till kunden fyra (4) gånger om året. Avgifterna faktureras i tre (3) månaders perioder. Fakturorna är uppskattningsfakturor tills kunden avläser vattenmätaren, och då är följande faktura en utjämningsfaktura, som baserar sig på det meddelade vattenmätarvärdet. Uppskattningen av årskonsumtionen uppdateras varje gång kunden meddelar vattenmätarvärdet.

Faktureringsperioder / förfallodagar:

1.1–31.3 / 30.4

1.4 –30.6 / 31.7

1.7 –30.9 / 31.10

1.10 –31.12 / 31.1

Faktureringskörningar görs efter faktureringsperiodens slut. Du kan enkelt övergå till elektronisk fakturering genom att beställa en e-faktura i din bank. Du kan även motta vattenfakturan i OmaPosti eller Kivra om du använder någon av dessa tjänster. Genom att övergå till elektronisk fakturering säkerställer du att du alltid hittar enkelt både obetalda och betalda fakturor. Du får e-fakturan i god tid före förfallodagen.

Uppskattningen av årskonsumtionen är cirka 40–50 m3 per person. Eftersom vi alla använder vatten på individuella sätt, lönar det sig att avläsa vattenmätarvärdet och jämföra det med vattenmätarvärdet i uppskattningsfakturan. Om fakturans vattenmätarvärde avviker avsevärt från det egentliga vattenmätarvärdet lönar det sig att avläsa det på nytt och meddela det nya vattenmätarvärdet. Det lönar det sig att meddela vattenmätarvärdet om antalet personer som bor i fastigheten ändras.

Om fastigheten hyrs ut till någon annan och man vill att vi fakturerar hyresgästerna, ska fastighetens ägare meddela Sibbo Vatten skriftligt om detta. Vi vill dock påminna om att fastighetens ägare i sista hand ansvarar för vattenförbrukningen och avgifterna.

Gör så här

Ange vattenmätarens värde när vattenverket frågar efter det.

Sibbo Vatten frågar efter vattenmätarvärdet endast en gång om året, och det är på kundens ansvar att meddela vattenmätarvärdet till Sibbo Vatten. Vi skickar avläsningskort i augusti, och vi behöver vattenmätarvärdet före utgången av september, senast 30.9.

Meddelande antingen genom att återlämna avläsningskortet, via KulutusWeb eller per e-post vattenverket@sibbo.fi.

Du kan meddela vattenmätarvärdet oftare, och vilket vi även rekommenderar, särskilt när det sker ändringar i konsumtionen.

Sibbo Vatten har en elektronisk tjänst för sina kunder som kallas för KulutusWeb (https://www.kulutus-web.com/sipoo/vesi/svenska/), och länken till tjänsten hittar du även på vår webbplats. Du kan logga in i tjänsten med numren för ditt förbrukningsställe och din vattenmätare. Numren hittar du i din faktura.

Om du vill kan du meddela vattenmätarvärdet varje månad. Då är uppskattningen av konsumtionen så uppdaterad som möjligt.

Faktureringsändringar

Kunden ska själv meddela om ändringar till vattenverket. Till exempel ändringar i befolkningsregistret, såsom namnändringar eller adressändringar, syns inte automatiskt för vattenverket. Vi rekommenderar att du meddelar oss om ändringar via Mina tjänster genom att välja blanketten ”Ändra faktureringsadressen”.

Dröjsmålsränta och indrivningskostnader

Intrum Oy sköter Sibbo Vattens betalningsuppmaningar och tar ut 5 euro för varje betalningsuppmaning. En dröjsmålsränta tas ut enligt gällande räntelag. Övriga indrivningskostnader tas ut enligt de kostnader som indrivningsåtgärderna har orsakat vattenverket.

Om du har fått en betalningsuppmaning om en vattenfaktura, kontakta Intrum. Två betalningsuppmaningar skickas till kunden innan indrivningsåtgärder vidtas. I värsta fall leder försummelse av betalning till avbrytande av vattenleveransen. Om vattenledningen måste stängas, faktureras stängning och öppnande av ledningen separat.

https://www.intrum.fi/sv/kundtjanst/

Tfn +358 9 2291 1843

Bakgrundsinformation och lagstiftning

Hushållsvatten som vattenverket levererar är avgiftsbelagt. I bostadsaktiebolag betalar invånarna vanligtvis månatligen för vattnet. Små fastigheter, såsom egnahemshus, betalar vattenavgiften några gånger om året. Priset på rent vatten påverkas av kostnaderna för vattentäkt, vattenbehandling och distributionsnät. Vattenkonsumtionen mäts med vattenmätare i varje fastighet.

Fastighetsspecifika vattenmätare mäter vattenförbrukningen.

Även behandlingen av avloppsvatten är avgiftsbelagd. Priset utgörs av kostnaderna för avloppsnätet och behandlingen av avloppsvattnet. Behandlingen av avloppsvatten är vanligen dyrare än att köpa rent vatten. Behandlingsavgifterna för tvättvatten från slambrunnar och avloppsbrunnar och till exempel hönserier är högre än behandlingsavgifterna för vanligt hushållsavloppsvatten.

Lag om vattentjänster
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2001/20010119