Sibbo Läskunnighetsstategin

En lokal läskunnighetsstrategi har tagits i bruk i Sibbo hösten 2025.

Målet är att ge alla elever inom förskole- och grundläggande utbildningen stöd för att utveckla en flytande läskunnighet på sitt eget modersmål, garantera en mer jämlik tillgång till bibliotekstjänster och öka läsningen på fritiden.

Inom ramen för lässtrategin införs tamburbibliotek vid ingången till förskolan, det underlättar utlåning av godnattsagor att läsa hemma. I grundskolan genomförs på varje årskurs ett läsprojekt i samarbete mellan skolan, hemmet och biblioteket, med syftet att utveckla läskunnigheten och uppmuntra till mera läsning. Projekten genomförs under läsåret 2025–2026.

Målet med projektet är att skapa jämlika möjligheter att uppnå en god läskunnighet, oavsett utgångspunkt.

  • Likvärdigare möjligheter för läskunnighet skapas från småbarnspedagogik till grundläggande utbildningens slut.
  • Barns läsförmåga utvecklas genom årliga läskunnighetsprojekt.
  • Hemmen aktiveras i läskunnighetsarbetet genom föräldrakvällar och läsprojekt.
  • Samarbetet mellan skolor, småbarnspedagogik och bibliotek fördjupas, och det säkerställs att alla elever deltar i bokprattillfällen.

Bibliotekssamarbete

Projektets mål är att varje skola och klass får lika mycket biblioteksservice.

Årligen genomförs bokprat eller bokkassar till varje klass.

En svenskspråkig bibliotekarie och en finskspråkig bibliotekspedagog har varit med från början och utvecklat strategin.

Årliga läskunnighetsprojekt – Färdigt paket för klassen

Åk 1 - En läsutmaning sätter fart på läsningen i skolan och hemma!

Åk 2 - Metoder för att läsa högt tillsammans i klassen och hemma

Åk 3 - Gör lästeaterföreställningar av sagor.

Åk 4 - Så här läser du faktatext

Åk 5 - Historiska barnböcker och läsecirkelarbete

Åk 6 - Fantasilitteratur och strategier för läsförståelse

Åk 7–8 - Boktips av en kompis om fantasilitteratur, Lässtrategi för noveller

Åk 9 - Litteratur som påverkar, debattartikel och tal