Förskoleeleverna berättade och illustrerade över tjugo nya sagor i Sibbo

Projektet fick sin början då bibliotekets barn- och ungdomsteam samt sektorn för småbarnspedagogik funderade tillsammans på vad slags verksamhet som biblioteket kunde erbjuda barn i förskoleåldern. Sagoimprovisationen såg dagens ljus, och i den fick förskoleeleverna berätta en egen saga under biblioteks- och förskolepersonalens handledning.

Varje förskolegrupp delades in i smågrupper, och varje smågrupp utarbetade en egen saga. Grupperna utarbetade sammanlagt över 20 olika sagor. Barnen gjorde även imponerande illustrationer till sagorna, och de är med i sagoböckerna som biblioteket har utformat.

Sagoböcker som berättas och illustreras av förskolebarn. Omslag till flera sagoböcker och ett öppet uppslag till en sagobok.

– Projektet har varit väldigt roligt och kreativt, och barnens fantasi har varit gränslös. Kanske den viktigaste tanken med sagoimprovisation är att just allt är möjligt i sagornas värld. Varje grupps sagor fick allt underligare intrigvändningar samt jätteroliga stunder och figurer. I dessa sagor förmedlas den brokiga skalan av barnens känslor, och det har varit ett privilegium att vara med och föra fram nya underbara berättelser till denna värld, berättar specialbiblioteksfunktionär Matleena Saarninki.

Samarbetsprojektet upplevdes vara väldigt lyckat. Den gemensamma avsikten för Sibbo kommuns sektor för småbarnspedagogik och sektor för vardag och fritid är att i fortsättningen göra sagoimprovisationen till en årlig del av samarbetet mellan biblioteket och småbarnspedagogiken.

Tyhjennä haku 127 / 3000 Sagoböcker som berättas och illustreras av förskolebarn. Omslag till flera sagoböcker och uppslag till två sagoböcker öppna. Sagoböcker som berättas och illustreras av förskolebarn. Omslag till flera sagoböcker och uppslag till en sagobok öppnad.

Senast uppdaterad 23.06.2025