Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsen leder kommunens förvaltning och bereder de ärenden som ska behandlas i fullmäktige utifrån utskottets förslag. Kommunstyrelsen verkställer fullmäktiges beslut, representerar kommunen och bevakar kommuns intressen.
Kommunstyrelsens uppgifter
Enligt kommunens förvaltningsstadga har kommunstyrelsen till uppgift att
- för fullmäktige bereda förslag till centrala målsättningar och strategier för kommunen,
- leda kommunens verksamhet och förvaltning
- styra beredningen av budget, ekonomiplan och långsiktsplaner så, att målen kan uppnås med beaktande av tillbudsstående resurser,
- tillse att samarbetet mellan de olika sektorerna fungerar, samt svara för koordineringen av verksamheten.
Kommunstyrelsens sammansättning
Kommunstyrelsen har 11 ledamöter och lika många personliga ersättare. Till ledamöter och ersättare väljs endast fullmäktigeledamöter och ersättare i fullmäktige. Till ordförande och vice ordföranden väljs endast fullmäktigeledamöter. Kommunstyrelsens mandatperiod är fyra år.
Kommunstyrelsens 2025–2029 medlemmar (och ersättare):
- Micaela Röman, ordförande (SFP), (Caroline Högel-Starck)
- Tuomas Alaterä, I viceordförande (Saml.) (Anders Söderling)
- Mari Nikkanen, II viceordförande (SDP), (Pekka Petäkoski)
- Carola Juselius (SFP), (Kicka Lindroos)
- Tim Kankfelt (SFP), (Martin Andersson)
- Mikael Therman (SFP), (Kasper Nyberg)
- Tuomo Repo (Saml.), (Juha Kopra)
- Ritva Tarvainen (Saml.), (Sari Rissanen)
- Jenni Sademies (De Gröna), (Johanna Muurinen)
- Sonja Hällfors (C.), (Sari Rauvanto-Eriksson)
- Esa Kantee (Sannf.), (Ilkka Sillanpää)
Som kommunstyrelsens sekreterare fungerar förvaltningschef.
Gör så här
Kommunstyrelsens protokoll är framlagda på allmänna datanätet den åttonde dagen efter sammanträdet.