Nikkilän kartanon alue laajenee

Nikkilän kartanon alue laajenee kohti Nikkilän keskustaa.

Uudistusten tarkoituksena on luoda vehreä, pientalovaltainen asuinalue, johon rakennetaan monenlaisia asuntoja sekä rakennuksia erilaisille palveluille. Nikkilän kartanon vahvuudet lähiluonto, ulkoilureitit ja vehreys säilyvät tärkeinä tekijöinä alueen kehittyessäkin.

Tälle sivulle kootaan tietoa alueen laajentumisesta: tulevista rakennushankkeista ja niiden vaikutuksista sekä Nikkilän kartanon hankeen pääkohdista. Sivua päivitetään alueen rakentumisen edetessä.

Näet havainnekuvan kesällä 2025 alkavista alueen muutoksista tästä. Nikkilän kartanon alueella rakennetaan syksyllä uusi ulkoilureitti. Voit tarkastella tarkemmin kuvaa uudesta reitistä, käytössä olevista reiteistä ja suljetuista reiteistä tästä.

 

Nikkilän kartanon alueen laajentaminen on yksi Sipoon keskeisimmistä lähivuosien kehittämishankkeista. Nikkilän kartanon alueen laajentamisen tarkoituksena on luoda vehreä asuinalue, johon rakennetaan koteja pientaloihin sekä rivi- ja kerrostaloihin. Alueen asumisen rakennusoikeudesta 75 prosenttia on pientaloissa ja kaiken kaikkiaan 81 prosenttia rakennusoikeudesta on matalaa rakentamista. Nikkilän kartanon vahvuudet lähiluonto, ulkoilureitit ja vehreys säilyvät tärkeinä tekijöinä alueella jatkossakin. Koko kaava-alueesta 51 prosenttia on puistoja, metsää ja virkistysaluetta.

Nikkilän kartanoon on suunniteltu klassinen viihtyisä puutarhamainen ja omaleimainen asuinalue, joka sijaitsee Nikkilän keskustan välittömässä läheisyydessä. Asuinalueelle rakennetaan monipuolisia kulkuyhteyksiä, jotka yhdistävät Nikkilän kartanon Nikkilän keskustaan.

Alueelle on suunnitteilla vahvasti Nikkilän keskustan palveluihin ja harrastamisen paikkoihin tukeutuva, monimuotoinen asumisen ja vapaa-ajan alue noin 2600 uudelle asukkaalle.

Alla olevista havainnekuvista voit tutustua tulevaan alueeseen. Havainnekuvat: Tietoa Finland Oy.

 

Miten Nikkilän kartanon keskuksen rakentaminen etenee?

Nikkilän kartanon aluetta rakennetaan vaiheittain. Suunnitelmien mukaan kaikki rakennusvaiheet toteutetaan vuosien 2026–2035 aikana. Päätökset kunkin vaiheen toteuttamisesta tehdään erikseen Sipoon kunnan vuotuisen talousarvion hyväksymisen yhteydessä. Eri vaiheiden katusuunnitelmat asetetaan nähtäville ja hyväksytään teknisessä lautakunnassa.

Asuinalueen rakentaminen alkaa siten, että ensin toteutetaan suurimmat osat infrastruktuurista: kokoojakadut sekä vesi- ja viemäriverkosto, hulevesijärjestelmä, sähköverkko ja katuvalaistus sekä puistot ja yleiset alueet.

Kun ensimmäiset keskeiset kunnallistekniset verkostot ja suurimmat kokoojakadut on rakennettu, aloitetaan ensimmäisten tonttikatujen rakentaminen. Alueen rakentamisen vaiheistuksen tavoitteena on, että ensimmäiset tontit saadaan myyntiin mahdollisimman pian. Tämä mahdollistaa uusien asuinrakennusten rakentamisen jo ennen kuin koko alueen kunnallistekniikka on valmis.

Kadunrakentamisen ensimmäinen vaihe käynnistyy kesällä 2025

Kadunrakentamisen ensimmäinen vaihe käynnistyy toukokuussa 2025. Tässä vaiheessa rakennetaan alueen kokoojakatuyhteys, johon kuuluvat Pohjanmetsäntie, Nikkilän Kartanontie ja Lukkarintie. Lisäksi toteutetaan Pohjanmetsänpuistikko ja osa Myllypuronpuistoa.

Uusi kokoojakatuyhteys yhdistyy alueen pohjoisosassa nykyiseen Pohjanniityn asuinalueen kokoojakatuun, Pohjanmetsäntiehen. Pohjanniitystä kokoojakatuyhteys jatkuu nykyiselle pellolle Nikkilän kartanon alueella.

Aikataulu

  • Työt on aloitettu rakentamalla väliaikainen työmaatien yhteys Kartanontieltä ja jatkamalla sitä kohti Pohjanmetsäntietä. Ulkoilureittejä suljetaan aitaamalla sitä mukaa kun työ etenee.
  • Työ toteutetaan pääasiassa arkipäivisin klo 7.00–18.00.
  • Työmaa-alueella liikkuminen on kielletty.
  • Rakennusurakoiden arvioidaan valmistuvan syksyllä 2026.

Voit tutustua katusuunnitelmiin tarkemmin teknisen lautakunnan pöytäkirjassa (25.2).

Voit tutustua työmaa-alueeseen 15.8. kuvatun videon kautta:

Nikkilän kartanon ulkoilualueen käyttö rakentamisen aikana

Nikkilän kartanon katujen rakentaminen muuttaa alueen nykyisten ulkoilureittien käyttöä, mutta suurin osa reiteistä pysyy käytössä koko työmaan ajan.Työmaan rakentamisen yhteydessä katkaistaan Nikkilän kartanon kahdesta kohdasta kaksi kilometriä pitkä ulkoilureitti, joka kiertää valaistun peltoalueen. Ulkoilureitti suljetaan työmaa-aidoin.

Kunta suosittelee, ettei Nikkilän kartanon lähtöpistettä ja pysäköintialuetta (Kartanontie 69, 04130 Sipoo) käytetä enää sen jälkeen, kun työmaa on perustettu. Nikkilän kartanon ulkoilualueelle pääsee Suursuon suunnalta Lukkarinmäenpolun (Lukkarinmäenpolku / Klockarbackastigen 24) lähtöpaikalta tai Pohjanniityn asuinalueen lähtöpaikalta (Pohjanmetsänreunan ja Kylävuorentien risteyksen parkkialue).

Uusi ulkoilureitti ja frisbeegolfrata

Nikkilän kartanon uusi asuinalue vaikuttaa alueen nykyisiin ulkoilualueisiin ja muuttaa pysyvästi ulkoilureittejä sekä frisbeegolfrataa. Yhteensä 2,8 kilometriä ulkoilureittejä poistuu käytöstä. Väistyvien ulkoilureittien tilalle rakennetaan uusi valaistu 2,0 kilometrin reitti Gretasbäckenin purolaakson ympärille. Korvaava ulkoilureitti kulkee vastaavassa helppokulkuisessa maastossa ja osittain samanlaisessa avoimessa peltomaisemassa. Ulkoilureitti valmistuu vuoden 2025 aikana.

Reitin rakennustyöt vaikuttavat alueella liikkumiseen. Rakentamistöiden aikana alueella liikkuu työkoneita tekemässä uutta reittiä. Huomioithan tämän alueella liikkuessa. Uuden reitin rakentamistyöt eivät aiheuta uusia reittikatkoja.

Nikkilän kartanon alueen uuden ulkoilureitin rakennustöitä jatketaan aiemmin suunnitellusta kolme viikkoa pidempään. Leuto syyssää mahdollistaa reitin lopullisen pintamateriaalin laiton ja valaistuksen kaapelitöiden teon vielä tämän vuoden aikana. Uuden arvion mukaan ulkoilureitti on käytettävissä 19.12.2025. Töitä nyt jatkamalla vältetään reitin katkaiseminen ensi keväänä, jolloin reitin valaistus asennetaan. Kun uusi ulkoilureitti on valmistunut, osa suljetuista reiteistä Pohjanmetsässä avataan uudelleen. Voit tarkastella tarkemmin kuvaa uudesta reitistä, käytössä olevista reiteistä ja suljetuista reiteistä tästä linkistä.

Nikkilän kartanon frisbeegolfrataan on tehty muutoksia jo vuoden 2025 alussa. Kadunrakentamisen työmaan vuoksi radan väylät 3–4 poistettiin ja väylät 1–2 sekä 10–12 olivat väliaikaisesti poissa käytöstä. Tällä hetkellä väylät 1, 2 ja 10–12 ovat jälleen käytössä. Frisbeegolfrataa on alettu rakentaa ja se valmistuu käyttöön keväällä 2026. Uusi rata sijoittuu vanhan radan pohjoispuolelle ulkoilualueelle hyödyntäen osittain vanhoja väyliä.

Frisbeegolfrata rakennetaan 18-väyläiseksi, ja rata kiertää metsässä kuntorataan tukeutuen. Radan suunnittelun ja rakentamisen toteuttaa DiscGolfPark. Voit tutustua rakennettavan frisbeegolfradan suunnitelmaan tästä .

Nikkilän frisbeegolfradan laajennussuunnitelmat on hyväksytty (tekninen lautakunta 25.2.2025).

 

Usein kysyttyjä kysymyksiä Nikkilän kartanon alueen laajentamisesta

Olemme koonneet vastauksia kysymyksiin, joita on noussut esiin Nikkilän kartanon alueen laajentamisesta. Kysymykset perustuvat huhtikuussa 2025 toteutettuun asukaskyselyyn. Vastaukset on koottu Sipoon kunnan eri asiantuntijoilta.

Tuleeko alueelle rivitaloja (vuokra tai asumisoikeus), muita vuokra-asuntoja ja pihallisia vuokra-asuntoja?

Alueelle on kaavoitettu paljon rivitaloja, mutta niiden hallintamuodosta ei ole vielä tietoa. Tieto varmistuu, kun tontit myydään ja asunnot valmistuvat.

Kartanon havainnekuvissa alue näyttäytyy kauniina ja yhtenäisenä. Miten varmistetaan, että se toteutetaan suunnitellun kaltaisena?

Asemakaavan toteutusta ohjaamaan on laadittu sitovat rakennustapaohjeet. Rakennustapaohjeilla ohjataan muun muassa rakennusten ulkonäköön liittyviä asioita ja näissä ohjeissa on tarkoitus ohjata rakentaminen viihtyisään ja tunnelmalliseen suuntaan esimerkiksi määräämällä harjakattoja ja alueelle sopivia materiaaleja ja värejä. Lisäksi alueen laadukasta toteuttamista tullaan osaltaan huolehtimaan tonttien luovutuksen yhteydessä mm. edellyttämällä toteuttajilta tiettyjen kaavan laatutavoitteiden toteuttamista ehtona tontin myymiselle.

Miten Nikkilän alueen suunnitellussa rakentamisessa on huomioitu asukkaiden lähiliikunta- ja virkistysmahdollisuudet, erityisesti rauhalliset metsä- ja peltomaisemat, nykyiset ulkoilureitit ja Suursuon alueen saavutettavuus luonnon keskelle?

Asuinalueen rakentaminen ei tarkoita virkistysmahdollisuuksien poistumista alueelta. Metsäalueelle on suunniteltu rakentamista alle 5 hehtaarin alueelle, käytännössä vain noin 330 x 150 metriä leveälle alueelle ja asuinrakentaminen kohdistuu etenkin peltoalueille. Ulkoilualueelle jää siis edelleen 35 hehtaaria yhtenäistä kunnan omistuksessa olevaa metsäaluetta, johon jää nykyinen 4 km latu. Lisäksi alueelle jää pienempiä kunnan omistuksessa olevia metsäalueita noin 18 hehtaarin verran ja peltoalueiden reunoja, jotka sopivat virkistyskäyttöön. Kunta on ostanut alueelta 4 hehtaaria lisää maata virkistyskäyttöön, jolle on mahdollista toteuttaa kaavassa suunniteltu uusi 2 km latu, kun nykyiselle 2 km ladun pellolle rakennetaan taloja. Tämän reitin ansiosta tulee jatkossakin olemaan mahdollista kulkea esim. hiihtäen keskustasta (Suursuon vierestä) Pohjanmetsään avoimessa peltomaisemassa kulkematta asuinalueiden vieressä.

Miksi uutta asuinrakentamista suunnitellaan juuri nykyiselle ulkoilu- ja virkistysalueelle, vaikka Nikkilässä ja Sipoossa on muitakin rakentamattomia alueita, kuten peltoja, ja valmiita asuntoja on myös runsaasti tarjolla?

Nikkilän kaavarungossa (hyväksytty vuonna 2022) on tarkasteltu Nikkilän eri alueiden potentiaalia asuinrakentamiseen. Kaavarunkoratkaisussa Nikkilän arvioidusta väestönkasvusta puolet sijoittuisi radan eteläpuolelle ja puolet radan pohjoispuolelle. Toisin sanoen vastaavanlaisella etäisyydellä Nikkilän keskeisistä palveluista kuin Nikkilän kartanon keskuksen asemakaava-alue, sijaitsee muutamia keskustamaiselle rakentamiselle sopivia alueita ja nämä alueet onkin osoitettu rakennettavaksi Nikkilän kaavarungossa. Nikkilän kartanon keskuksen alue ei siis ole ainoa Nikkilän kasvamisen suunta, vaan yksi niistä, joskin laajin. Syy alueen kaavoittamiseksi asuinalueeksi onkin keskeinen sijainti, joka on jo huomattu vuosikymmeniä sitten laadituissa Nikkilää koskevissa suunnitelmissa. Tämä on myös huomioitu ylempiasteisissa kaavoissa – maakuntakaavassa ja Sipoon yleiskaavassa – jotka osaltaan ohjaavat asemakaavan laadintaa. Syy, miksi aluetta ei ole tähän päivään asti rakennettu on halu kehittää Nikkilää alue kerralla: Sekoittuneen asuinrakentamisen alueista kehitettiin 2000-luvulla Itäisestä Jokipuistosta asuinalue, 2010-luvulla suunniteltiin ja rakennettiin Jokilaakson alue, ja 2020-luvulla on Nikkilän kartanon keskuksen vuoro. Samalla omakotirakentaminen ja -suunnittelu on jatkunut Nikkilän kartanon alueella 1980-luvusta alkaen tähän päivään asti yhtäjaksoisesti.

Useasti asukaspalautteissa on mainittu, että uutta asuinrakentamista Nikkilässä pitäisi sijoittaa Öljytien varren pelloille. Sen alueen ongelma on, että se sijaitsee kauempana keskeisistä palveluista ja alueen osoittaminen asumiselle olisi paikoittain myös yleiskaavan vastaista. Alueen kehittämisen ongelmana on myös maantien melu, joka tekee alueesta huonosti sopivan asuinrakentamiselle.

Millaiselle väestölle Nikkilän kartanon keskuksen uudet asunnot on suunniteltu, ja miten alueen suunnittelussa on pyritty varmistamaan, että siitä kehittyy omaleimainen ja viihtyisä asuinalue eikä esimerkiksi tiivis lähiötyyppinen ympäristö?

Nikkilän kartanon keskuksen suunnittelussa on lähdetty siitä, että suunnitellaan omaleimainen ja viihtyisä asuinalue Sipoon strategian tavoitteiden mukaisesti. Tätä ohjataan sekä suunnittelullisilla ratkaisuilla (asemakaava) että ohjeilla (rakennustapaohje). On haluttu välttää tyypillisen lähiön tunnelmaa suunnittelemalla asemakaava sillä tavalla, että alueen rakenteessa käytetään sellaisia suunnittelullisia ratkaisuja, jotka tiedetään viihtyisiksi (ammattikielellä rakennustypologia) kuten tyypillistä 1920-luvun puutarhakaupunkien korttelirakennetta ja 1800-luvun suomalaisten puutalokaupunkien tunnelmaa, joita luonnehtii pienimittakaavainen ympäristö ja vehreät pihat. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tällaiset ratkaisut voidaan suoraan kopioida, vaan suunnitteluratkaisut on myös sovellettava nykyaikaan, kun muun muassa pysäköintiratkaisut on huomioitava ihan eri tavalla kuin 100 vuotta sitten.

Millaisia kustannuksia alueen rakentamisesta aiheutuu ja miten tonteista saadaan tuottoa?

Asemakaavan toteuttamisen myötä kunnallistekniikan, katujen ja yleisten alueiden rakentaminen ja palveluiden järjestäminen aiheuttavat kunnalle kustannuksia. Alustavien yleissuunnitelmien mukaan kaava-alueen infrarakentamisen toteutus ilman vesihuoltoa maksaisi kokonaisuudessaan noin 25,2 milj. € ja alueen tontinmyynnin tulot olisivat arviolta noin 32,4 milj. €. Erotuksella rahoitetaan uusien asukkaiden tarvitsema palvelurakentaminen joko asemakaava-alueella tai muualla Nikkilässä.

Kaava-alueen rakentumisen jälkeen alueelta kertyy kunnalle tuloja mm. asukkaiden ja yritysten verotulojen myötä sekä vesihuollon perus- ja käyttömaksuista sekä liittymismaksuista. Tulevaisuudessa menoeriä kunnalle aiheutuu taasen mm. uusille asukkaille tarjottavien kunnallispalveluiden (päivähoito-, koulu-, terveyspalvelut jne.) myötä.

Mitkä ovat perustelut Sipoon kasvamiselle?

Sipoo on ollut viime aikoina yksi Suomen nopeimmin kasvavista kunnista ja kunnan menneessä strategiassa (2022-2025) Sipoon kasvuvauhdiksi on asetettu noin 500 asukasta vuodessa. Nikkilän väkiluvun ennustetaan kasvavan nykyisten suunnitelmien mukaisesti nykyisestä vajaasta 6 000 asukkaasta noin 10 000 asukkaaseen. Sama koskee Sipoon toista taajamaa Söderkullaa, jonka väestömäärän ennakoidaan kasvavan alueen maankäyttöä ohjaavien kaavojen mukaisesti reilussa kymmenessä vuodessa myös noin 10 000 asukkaaseen. Kasvu tuo hyvin suunniteltuna mukanaan paljon hyvää, esimerkiksi myönteisempää väestökehitystä, taloudellista hyvinvointia sekä monipuolistuvia yksityisiä ja kunnallisia palveluita. Lisäksi on tarpeen hahmottaa, että kasvussa on lopulta kyse ihmisten omastakin valinnasta muuttaa Sipooseen.

Miten alueen suunnittelussa on varmistettu, että myös liikuntarajoitteiset henkilöt pääsevät jatkossakin helposti lähiluontoon ja käyttämään tasaisia ulkoilureittejä, kun nykyinen 2 km:n reitti poistuu?

Nykyinen 2 km hiihtolenkki Nikkilän kartanon pellolla poistuu käytöstä. Sen tilalle on suunniteltu korvaava 2 km lenkki Gretasbäckenin purolaakson ympärille, joka sekin kulkee vastaavassa helppokulkuisessa maastossa ja osittain samanlaisessa avoimessa peltomaisemassa. Sen sijaan 4 km ladun se osuus, joka kulkee mäkisessä maastossa ja ei ole yhteinen 2 km:n ladun kanssa on jäämässä entiselleen ja on saamassa pienen laajennuksenkin. Tällä tavoin latujen suunniteltu tilanne on profiililtaan aika lailla nykytilanteen kaltainen. Uusi 2 km latu ylittää syvän kohdan purolaaksossa kahdesti. Suunnittelussa varmistetaan, että nämä kohdat ovat mahdollisimman esteettömät, jolloin tulee myös parannus ulkoiluyhteyteen keskustasta pohjoiseen nykytilanteeseen verrattuna.

Mikä on Nikkilän keskustasta asukkaiden tarkka etäisyys yhtenäiselle ulkoilualueelle kuntopolkuineen, jossa metsämaa pysyy käytännössä koskemattomana?

Tämä on vähän määritelmäkysymys. Nykyisen peltolenkin tilalle on suunniteltu korvaava 2 km lenkki Gretasbäckenin purolaakson ympärille, joka sekin kulkee vastaavassa helppokulkuisessa maastossa ja läntiseltä osuudelta samanlaisessa avoimessa peltomaisemassa. Silloin Suursuon suunnasta (Lukkarinmäenpolun radanalituksen kautta) etäisyyys nykyisiä vastaaville ulkoilureiteille ei muutu. Vanhan Kylätien suunnasta tultaessa Pohjanniitynmetsä jää edelleen rakentamatta ja pysyy virkistyskäytössä. Silloin etäisyys Nikkilän kartanon nykyiseltä parkkipaikalta virkistysreiteille ei muutu nykytilanteesta.  Jos yhtenäiseksi metsäalueeksi lasketaan vain Pohjanmetsä, pitää matkan pidennykseksi laskea 600 metrin matkan Pohjanniitynmetsän halki.

Mitä nykyiselle asema-alueelle tapahtuu? Miten se liittyy NG8:aan?

Nikkilän asemanseudun asemakaava (kaavatunnus N43) on tullut vireille toukokuussa 2025. Tässä asemakaavassa suunnitellaan aseman ja sen liikenteelliset ratkaisut tarkemmin ja miten asemanseutu kytketään liikenteellisesti Nikkilän muihin osiin. Mitkä nämä ratkaisut tulevat olemaan, päätetään kaavaprosessin aikana. Kaavan alkuvaiheessa tutkitaan vielä useita vaihtoehtoja.

Mitä reittiä työaikainen liikenne käyttää?

Tämänhetkisen arvion mukaan työaikainen liikenne kulkee pääasiassa Kartanontietä pitkin. Kartanontien lisäksi voidaan käyttää Pohjanmetsäntietä ajoittain työvaiheista riippuen.

Millä ehdoin Nikkilän kartanon alueen tontteja voi hakea – onko hakemiseen joitakin rajoituksia, kuten aiempi tontin omistus tai vuokraoikeus Sipoossa?

Tontit ovat vapaasti haettavissa. Hakijalla ei kuitenkaan saa olla entuudestaan Sipoon kunnalta saatu tontti, johon liittyvä rakentamisvelvoite on vielä täyttämättä. Lisäksi mahdolliset maksamattomat tonttivuokrat tai muut velvoitteet kuntaa kohtaan voivat estää uuden tontin saamisen. Omakotitalotonteissa luonnollinen henkilö menee yrityksen edelle tilanteessa, jossa joudutaan valitsemaan tontin saaja.

Onko tonteille rakentamisessa määräaikaa?

Kyllä, tonteille on kolmen (3) vuoden rakentamisvelvoite. Perustellusta syystä rakentamiselle voi hakea lisäaikaa, mutta lisäajan myöntäminen ei ole automaattista. Mikäli rakentamisvelvoitetta ei täytetä määräajassa, voidaan tontinluovutussopimukseen sisältyvän ehdon mukaisesti määrätä seuraamuksia, kuten sopimussakko tai sopimuksen purku.

Tiedotteet

Tiedote 28.10.2025: Nikkilän kartanon uusi ulkoilureitti avataan käyttöön marraskuun lopussa – Sipoo – Sibbo

Tiedote 10.9.2025: Nikkilän kartanon alueella rakennetaan syksyllä uusi ulkoilureitti – rakennustyöt vaikuttavat edelleen alueella liikkumiseen – Sipoo – Sibbo

Tiedote 4.9.2025: Nikkilän kartanon kokoojakatujen työmaa etenee aikataulussa – Tutustu pientalovaltaisen alueen rakennustöihin videolta – Sipoo – Sibbo

Tiedote 1.9.2025: Nikkilän kartanon pientalovaltaisen alueen rakentaminen jatkuu – Sipoo – Sibbo

Tiedote 1.7.2025: Suomen luonnonsuojeluliitto hoitaa perinnebiotooppia Nikkilän kartanon alueella – Sipoo – Sibbo

Tiedote 23.6.2025: Nikkilän kartanon alueen rakennustyöt etenevät – usein kysyttyihin kysymyksiin vastaukset verkkosivuilla – Sipoo – Sibbo

Tiedote 5.6.2025: Nikkilän kartanon ensimmäisen vaiheen katurakentaminen muuttaa ulkoilureittejä – Sipoo – Sibbo

Tiedote 29.4.2025: Nikkilän kartanon ensimmäisen vaiheen katurakentaminen alkaa toukokuussa – Sipoo – Sibbo

Tiedote 7.4.2025: Valtuusto hyväksyi Nikkilän kartanon kokoojakadun urakoitsijan valinnan – Sipoo – Sibbo

Tiedote 3.3.2025: Nikkilän kartanon kaava-alueen rakentaminen alkaa kesällä 2025 – Sipoo – Sibbo

Tiedote 20.12.2024: Nikkilän kartanon keskuksen (NG8) asemakaavan valituslupahakemukset on hylätty – Sipoo – Sibbo

 

Kuntapäätöksenteko

NG8 Nikkilän kartanon asemakaavan kaavasivu: NG8 Nikkilän kartanon keskus – Sipoo – Sibbo

Valtuusto on päätöksellään 8.6.2023 § 57 hyväksynyt NG8 Nikkilän kartanon keskuksen asemakaavan ja asemakaavan muutoksen. Kaava tuli voimaan tammikuussa 2025.

Ensimmäisen vaiheen katusuunnitelmat hyväksyttiin 25.2.2025 teknisen valiokunnan päätöksellä § 17.

Kunnan valtuusto hyväksyi ensimmäisen vaiheen urakoitsijan 7.4.2025. Nikkilän kartanon kokoojakadun rakentamisen urakoitsijaksi valittiin VM Suomalainen Oy.

Videoesittely Nikkilän kartanon alueesta