Sipoon opisto selkokielellä

Sipoon opisto

Sipoon opistoa ylläpitää Sipoon kunta, ja sitä valvoo Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetusta tarjotaan suomeksi, ruotsiksi tai kaksikielisesti. Kurssit ovat avoimia kaikille.

Opistossa voit kehittää tietojasi ja taitojasi. Voit käydä kursseja jotain tarkoitusta varten tai vain huvin vuoksi. Osasta kursseja voit halutessasi saada myös opintopisteitä. Opintopisteet merkitään yhteiseen rekisteriin. Rekisteriä käyttävät oppilaitokset, työnantajat ja viranomaiset.

Sipoon opiston tavoite on, että mahdollisimman moni ihminen haluaa tulla sinne oppimaan.
Sipoon opisto on:
– kaksikielinen
– joustava
– hyväksyvä eli kaikki ovat tervetulleita oppimaan

Sipoon opisto tukee:

– opiskelijoiden kehittymistä
– elinikäistä oppimista

Sipoon opisto haluaa kehittyä itsekin. Voit auttaa opistoa käymällä kursseilla ja antamalla niistä palautetta. Voit myös kertoa kurssi-ideoistasi tai tulla opettamaan jotain kurssia.

Olet lämpimästi tervetullut!

Opiston tarina

Ensimmäinen kansalaisopisto Suomessa oli vuonna 1899 perustettu Tampereen työväenopisto.
1920-luvulla hallitus sääti lakeja tukemaan kansalaisopistoja.
1930-luvulla opistoista tuli pysyviä oppilaitoksia. Aluksi kurssit olivat luentoja, eli opettaja puhui ja opiskelijat vain kuuntelivat. Nykyään kursseilla opettaja ja opiskelijat voivat puhua keskenään.

Aluksi opistoja oli vain kaupungeissa, mutta vuonna 1963 uusi laki sanoi, että opistoja voi perustaa myös maaseudulle. Opistot saivat lisää opiskelijoita.

Sipoon opiston tarina alkoi 60 vuotta sitten.
Sibbo ungdomsförbund ehdotti 1960-luvun alussa kansalaisopiston perustamista Sipooseen.
Vuonna 1965 kunnanvaltuusto alkoi valmistella opiston perustamista.
Vuonna 1968 kunnanhallitus ehdotti kahden kansalaisopiston perustamista. Nämä olivat suomenkielinen ja ruotsinkielinen opisto.
Kunnanvaltuusto hyväksyi esityksen 9.4.1968.
Opetusministeriö hyväksyi ruotsinkielisen opiston 8.6.1968 ja suomenkielisen opiston 20.6.1968.

Suomenkielisen opiston nimi oli Sipoon suomalainen kansalaisopisto ja ruotsinkielisen opiston nimi oli Sibbo svenska medborgarinstitut.

Nämä kaksi opistoa toimivat rinnakkain yli 30 vuotta, kunnes 1.8.1999 ne yhdistettiin yhdeksi kaksikieliseksi Sipoon kansalaisopistoksi. Nimi muutettiin Sipoon opistoksi vuonna 2018 opiston täyttäessä 50 vuotta.

Kansalaisopistoissa on aina opetettu asioita, joita ihmiset sillä hetkellä tarvitsevat ja haluavat. Aluksi opistot oli tarkoitettu vain aikuisille. Vuodesta 1974 lähtien opistoissa on opetettu musiikkia lapsille ja vuodesta 1985 lähtien myös taitoaineita lapsille.

2000-luvulla opistot alkoivat keskittyä yhteiseen kehittämiseen ja erilaisiin hankkeisiin. Sipoon opisto on mukana useissa eri hankkeissa. Voit lukea lisää hankkeista Sipoon opiston hankkeet -sivulta.

Vuonna 2021 uudistettiin opintopisteitä. Nyt niitä voi suorittaa opistoissa ja ne merkitään yhteiseen rekisteriin. Rekisteriä käyttävät oppilaitokset, työnantajat ja viranomaiset. Myös Sipoon opistolla on kursseja, joista voi saada opintopisteitä. Opintopisteet kuuluvat kurssin hintaan ja kuka tahansa voi käydä näillä kursseilla. Kursseilla voi myös käydä, vaikka ei tarvitsisi opintopisteitä. Opettaja kertoo ensimmäisellä kerralla mitä opintopisteiden suorittaminen vaatii. Voit katsoa omat opintopisteesi erillisestä palvelusta. Palvelun nimi on Opintopolku ja sitä ylläpitää Opetushallitus.

Kansalaisopistossa suoritetuista kursseista voi saada opintopisteitä

Opintopisteet kertovat, mitä kursseja olet käynyt ja mitä osaat. Voit käyttää niitä, kun haet opiskelemaan, suoritat opintoja tai haet töitä.

Opintopisteet tallennetaan yhteiseen rekisteriin. Rekisteriä käyttävät koulut, työnantajat ja viranomaiset. Voit tarkistaa omat opintopisteesi erillisen palvelun kautta. Palvelun nimi on Opintopolku ja sitä ylläpitää Opetushallitus.

Jos sinulla on opintopisteitä kansalaisopistosta ja haluat käyttää niitä toisessa oppilaitoksessa, sinun pitää sopia asia sen toisen oppilaitoksen kanssa.

Yksi opintopiste vastaa noin 27 oppitunnin työmäärää. Siihen voi sisältyä työskentelyä tunneilla sekä itsenäistä työtä.

Miten opintopisteet saa?

Opintopisteitä saa käymällä opintopistekursseilla. Ne ovat kursseja, joiden suorittamisesta saa opintopisteitä. Opintopisteet kuuluvat kurssin hintaan.

Opettaja kertoo ensimmäisellä kerralla mitä opintopisteiden suorittaminen vaatii. Opintopistekursseille on mahdollista osallistua, vaikka et tarvitsisi opintopisteitä. Huomioi kuitenkin, että merkintää opintopisteistä ei voi pyytää tai tehdä jälkikäteen. Vain hyväksytyt suoritukset tallennetaan. Arviointiasteikko kursseilla on hyväksytty – hylätty.

Voit saada opintopisteitä Sipoon opiston kursseista.

Näille kursseille voi osallistua aivan normaalisti. Jos haluat, voit pyytää osaamisesi arviointia. Kurssin opettaja antaa lisätietoja kurssin alussa. Voit myös kysyä asiasta opintosihteeriltä. Hyväksytyn suorituksen jälkeen opintopisteet merkitään Opintopolku-palveluun.

Jos haluat opintopisteitä jostain muusta Sipoon opiston kurssista, voit keskustella asiasta opiston rehtorin kanssa.

Katso opintopisteistä kertova video YouTubesta. Videon on tehnyt Kansalaisopistojen liitto.