Kyselytulokset: Lähes kaikki huoltajat kokevat lapsensa viihtyvän Sipoon varhaiskasvatuksessa

-Aina on hyvä fiilis tuoda lapsi hoitoon ja hakiessa (lapsi) kertoo, että on ollut kiva päivä, kuvaili yksi vastaajista perusteluissaan.

Huoltajilta kysyttiin myös esimerkiksi sitä, miten varhaiskasvatuspaikan kasvatustyö on tukenut kodin kasvatustyötä. Vastaajista 91 prosenttia valitsi tähän kysymykseen vastaukseksi erittäin iloisen tai hymyilevän sudennaaman ja 9 prosenttia valitsi vakavan sudennaaman.

Varhaiskasvatuksen asiakaskyselyssä huoltajilta kysyttiin esimerkiksi sitä, miten varhaiskasvatuspaikan kasvatustyö on tukenut kodin kasvatustyötä. Vastaajista 91 prosenttia valitsi tähän kysymykseen vastaukseksi erittäin iloisen tai hymyilevän sudennaaman ja 9 prosenttia valitsi vakavan sudennaaman.
Näin asiakaskyselyn vastaajat vastasivat kysymykseen siitä, miten varhaiskasvatuspaikan kasvatustyö on tukenut kodin kasvatustyötä.

Suoraan huoltajille lähetettyyn asiakaskyselyyn tuli yhteensä 158 vastausta. Huoltajia pyydettiin valitsemaan kuhunkin vastaukseen parhaiten omaa mielipidettään kuvaavan sudennaaman: avoimesti iloitsevan suden, hymyilevän suden, vakavan suden tai kiukkuisen suden.

Valtaosa vastaajista (96%) oli myös ilahtuneita tai tyytyväisiä siihen, miten heidän perheensä on otettu vastaan varhaiskasvatuksessa. Henkilökunnan asenne lasta ja huoltajia kohtaan ilahdutti 95 prosenttia vastaajista.

Kyselyssä oli mahdollista lähettää myös sanallisia terveisiä varhaiskasvatuspalveluille. Kiitosta tuli monelta lämminhenkisyydestä ja siitä, että henkilöstö tekee työtä suurella sydämellä ja ottaa lapset ja perheet yksilöllisesti huomioon.

-Ryhmän ihanat aikuiset tekevät parhaansa, toimintakausi on ollut poikkeuksellinen pandemiankin vuoksi. Kasvattajat tuntuvat panostavan täydestä sydämestään lastemme oppimisen, kasvattamisen ja viihtymisen eteen, kertoi yksi vastaajista.

-Ihana päiväkoti, jossa tehdään arvokasta työtä lempeällä otteella, toinen vastaaja kirjoitti.

Risuja kyselyssä tuli joistakin korona-ajan järjestelyistä muun muassa asiakasmaksuihin ja ryhmien yhdistelyyn tai erillään toimimiseen liittyen. Esimerkiksi sitä kritisoitiin, että lapsen karanteeniajalta on peritty maksua ja sitä, että huoltajat eivät ole voineet käydä etukäteen tutustumassa varhaiskasvatuspaikkaan epidemian takia.

-Haluamme korostaa sitä, että koronavirukseen liittyvät järjestelyt pohjaavat valtakunnallisiin sekä paikallisiin suosituksiin, eivätkä Sipoon varhaiskasvatuspalveluiden omiin linjauksiin, varhaiskasvatuspäällikkö Mervi Keski-Oja kertoo.

Risuja kyselyssä annettiin myös henkilökunnan vaihtuvuudesta.

-Henkilökunnan vaihtuvuus on ollut liian suurta. Lapsi ei kerkeä muodostaa kunnon sidettä vaihtuviin aikuisiin ja varsinkin aamuisin hoitoon jääminen on vaikeaa koska vastassa usein vieras aikuinen, kertoi yksi vastaajista.

Varhaiskasvatuspäällikkö Mervi Keski-Oja kertoo, että Sipoossa pyritään kaikin mahdollisin tavoin turvaamaan oman tutun henkilökunnan läsnäolo arjessa, mutta valitettavasti myös vieraampia sijaisia joudutaan käyttämään välillä.

-Pyrimme minimoimaan henkilökunnan vaihtuvuutta ja tarkastelemme myös, miten voimme myös parantaa muita kyselyssä esiin tulleita kehityskohtia. Lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille! Keski-Oja sanoo.

 

Viimeksi muokattu 10.06.2021