Viestintästrategia ja brändi

Viestintästrategia

Sipoon viestintästrategia on osa kuntastrategiaa, jossa linjataan viestinnästä ja osallisuudesta mm. näin:

Arvot:

  • Palvelualttius - Vaalimme asiakaslähtöisyyttä kaikessa toiminnassamme. Olemme nopeita ja joustavia. Palvelumme on laadukasta ja ystävällistä kaikille.
  • Avoimuus - Viestimme ajantasaisesti kahdella kielellä. Toimimme läpinäkyvästi. Olemme hyvä, luotettava ja vuorovaikutteinen yhteistyökumppani.
  • Kekseliäisyys - Uudistamme toimintaamme jatkuvan kehittämisen periaatteella. Meidät tunnetaan luovista ja rohkeista ratkaisuistamme.

Hyvä hallinto ja viestintä, Minne haluamme mennä:

  • Asukkaita osallistetaan aktiivisesti esimerkiksi jonkin tyyppisen barometrin kautta.
  • Kunta tarjoaa lähiasioinnin lisäksi mahdollisuuden asioida digitaalisesti kaikissa palveluissa.
  • Palveluprosessimme ovat läpinäkyviä.
  • Asiakastyytyväisyyttä mitataan kaikissa palveluissa.
  • Kunnan viestinnän taso on hyvä. Viestimme suomeksi ja ruotsiksi kuntalaisten käyttämissä pääviestintäkanavissa.
  • Arvioimme viestinnän tehokkuutta ja sen kykyä tavoittaa kuntalaisia.

Missä meidän pitää onnistua tällä valtuustokaudella päästäksemme sinne:

  • Rakennamme mahdollisuuden asioida kaikissa palveluissa digitaalisesti.

Sipoon brändikäsikirja

Brändikäsikirja kertoo, miltä Sipoo kuulostaa ja näyttää. Brändikäsikirjassa on ohjeistettu muun muassa Sipoon logon, vaakunan, sloganin, kuosin ja Sibbe-suden käyttöä.

Sipoon kunta teki brändityötä yhteistyössä ammattikorkeakoulu Haaga-Helian kanssa. Haaga-Helian Porvoon toimipisteen myynnin ja visuaalisen markkinoinnin opiskelijat kiteyttivät osana opintojaan kunnan brändiä ja loivat ehdotuksia visuaaliselle identiteetille kevätlukukaudella 2017. Ehdotusten taustana oli muun muassa haastattelututkimus, jossa opiskelijat haastattelivat sekä sipoolaisia että ulkopaikkakuntalaisia.

Ehdotuksista valittiin yksi jatkotyöstettäväksi. Tämän ehdotuksen olivat luoneet Matilda Isohella, Hanna Karlsson, Janina Niiranen, Fanny Ollas ja Minna Väänänen. Isohella ja Karlsson työstivät ehdotuksen valmiiksi brändikäsikirjaksi yhteistyössä Sipoon kunnan kanssa.

Sipoon kunnanvaltuusto hyväksyi brändikäsikirjan kokouksessaan 29.1.2018.

Toimi näin

Voit tutustua halutessasi tarkemmin kunnan brändikäsikirjaan.