Uutiset
Väylävirasto tiedottaa: Kertaa vinkit yksityisteiden kunnossapitäjille
Lumen auraus on talvisin iso tekijä koko tasoristeyksen liikenneturvallisuuden kannalta. Auratut lumivallit on siirrettävä niin kauaksi radasta, että ne eivät aiheuta haittaa raiteella liikkuvalle kalustolle tai radan kiinteiden laitteiden toiminnalle eivätkä muodosta näkemäestettä. Suomessa on vajaat 2 400 tasoristeystä.
”Tasoristeyksistä noin 70 prosenttia sijaitsee yksityisteiden varsilla. Yksityisteiden kunnossapidosta vastaavat tieosakkaat, joilla on iso rooli tasoristeysturvallisuudessa. Tilanne on parantunut huomattavasti, sillä esimerkiksi talvella 2021–2022 junat osuivat tasoristeyksessä olleisiin lumivalleihin noin sata kertaa, mutta toissa talvena näin kävi enää noin 20 kertaa ja viime talvena vain kolme. Toki luntakin oli viime talvena keskimääräistä vähemmän ”, kertoo radan kunnossapidon aluevastaava Ari Hämäläinen Väylävirastosta.
Turvallisuuden varmistamiseksi lumen aurauksessa kannattaa noudattaa Väyläviraston ohjetta Maanteiden talvihoito – MenetelmätietoTämä on ulkoinen linkki (pdf).
Väylävirasto on päivittänyt teemasta julkaistun pikaohjeen kaltaisen esitteen, joka sisältää myös esimerkkikuvat. Esitettä on jaettu muun muassa Tieyhdistyksen kautta esimerkiksi yksityistiekunnille. Siirry esitteeseen (pdf) ja tallenna tai tulosta se käyttöösi.
Tärkeimmät tärpit tasoristeyksien auraamiseen:
- Tasoristeys on erityistä varovaisuutta vaativa kohde, ja rautatieliikennettä on aina varottava aurauksen aikana.
- Aurausnopeus on pidettävä alhaisena (10–20 km/h) ja on varottava radan rakenteita.
- Ratarakenteiden ylityksessä terää nostetaan hieman ja valitaan vaihde, jolla risteyksen voi ylittää turvallisesti.
- Aurauksen yhteydessä käytetään alusterää, jotta polanne pysyy ohuena tasoristeyksen läheisyydessä.
- Lumivallit on siirrettävä niin kauaksi radasta, että ne eivät aiheuta haittaa ratakalustolle tai -laitteille eivätkä muodosta näkemäestettä.
- On varmistettava, että raideliikenteelle ei synny vaaraa kivistä tai jäälohkareista. Tien ja radan laatutason tulee olla yhteneväinen.
Viimeksi muokattu 26.11.2025