Sipoon Veden laskutuksen asiakaspalvelu
Talousveden laskutus koostuu vuotuisesta perusmaksusta sekä käytön mukaan määräytyvästä käyttömaksusta. Perusmaksu määräytyy kiinteistön vesimittarin koon perusteella. Käyttömaksun perusteena on kiinteistön käyttämän veden määrä. Se mitataan laitoksen asentamalla vesimittarilla. Käyttömaksu peritään erikseen vedenhankinnasta ja viemäröinnistä.
Erityisestä syystä poikkeustapauksessa laitos voi periä käyttömaksun käytetyn veden tai poisjohdetun viemäriveden arvioidun määrän perusteella.
Poikkeukset
Muiden kuin asuinkiinteistöjen ja asuinkiinteistöihin vesihuollon suhteen rinnastettavien kiinteistöjen maksut määrää erityistapauksissa Sipoon Veden johtokunta. Sama koskee vesihuollon yleisten toimitusehtojen kohdassa 2.5 tarkoitettujen liittyjien maksuja.
Laskut, joihin sisältyy perusmaksu ja käyttömaksu, lähetetään asiakkaalle neljä (4) kertaa vuodessa. Laskutamme kolmen (3) kuukauden jaksoissa. Laskut ovat arviolaskuja, kunnes asiakas ilmoittaa vesimittarilukeman, ja silloin siitä seuraava lasku on tasauslasku, mikä perustuu annettuun lukemaan. Vuosikulutusarvio päivittyy aina kun asiakas ilmoittaa vesimittarilukeman.
Laskutuskaudet / laskujen eräpäivät:
1.1.– 31.3. / 30.4.
1.4. – 30.6. / 31.7.
1.7. – 30.9. / 31.10.
1.10. – 31.12. / 31.1.
Laskutusajot tehdään laskutuskauden päättymisen jälkeen. Laskutus on helppo muuttaa sähköiseksi tilaamalla omasta pankista e-lasku. Vesihuoltolaskun voi vastaanottaa myös Omapostiin tai Kivraan, jos käytät näitä palveluita. Siirtymällä sähköiseen laskutukseen varmistat, että löydät sekä avoimet että jo maksetut laskusi aina helposti. Sähköinen lasku saapuu hyvissä ajoin ennen eräpäivää.
Vuosikulutusarvio on noin 40 - 50m3/henkilö. Toki, kaikki kulutamme vettä omalla tavalla, joten kannattaa seurata vesimittarilukemaa, ja verrata sitä laskussa näkyvään arvioituun lukemaan. Mikäli tämä poikkeaa selvästi, kannattaa ilmoittaa uusi lukema. Myös mikäli henkilömäärään tulee muutoksia, kannattaa se ilmoittaa meille, niin korjaamme vuosikulutusarviota.
Jos kiinteistö vuokrataan toiselle, ja halutaan että laskutamme vuokralaisia, tulee kiinteistön omistajan ilmoittaa siitä kirjallisesti Sipoon Vedelle. Muistutamme kuitenkin, että viime kädessä kiinteistön omistaja vastaa omistamansa kiinteistön vedenkulutuksesta sekä maksuista.
Toimi näin
Ilmoita vesimittarin lukema, kun vesilaitos sitä tiedustelee.
Sipoon Vesi pyytää mittarilukemaa ainoastaan kerran vuodessa, ja sen ilmoittamisesta Sipoon Vedelle vastaa asiakas. Mittarilukukortit lähetämme elokuussa ja lukemat tarvitsemme syyskuun loppuun mennessä, viimeistään 30.9.
Ilmoittaminen tapahtuu joko palauttamalla mittarinlukukortti KulutusWebin kautta tai sähköpostitse vesilaitos@sipoo.fi.
Lukeman voi ilmoittaa useamminkin, ja se onkin suositeltavaa tehdä, varsinkin silloin kun kulutuksessa tapahtuu muutoksia.
Sipoon Vedellä on asiakkailleen tarkoitettu sähköinen järjestelmä nimeltään KulutusWeb, (https://www.kulutus-web.com/sipoo/vesi/suomi/index.asp) mihin löydätte linkin myös verkkosivuiltamme. Sinne kirjaudutaan käyttämällä kulutuspisteenne sekä vesimittarinne numeroita, jotka löytyvät laskustanne.
Lukeman voitte halutessanne ilmoittaa, vaikka kuukausittain, jolloin kulutusarvionne pysyy mahdollisimman ajantasaisena.
Laskutusmuutokset
Asiakkaan tulee itse ilmoittaa muutoksista vesilaitokselle. Esimerkiksi väestörekisteriin tehdyt muutokset kuten nimenmuutokset tai osoitemuutokset eivät tule automaattisesti vesilaitoksen tietoon. Muutoksista suosittelemme ilmoittamaan Oma asioinnin kautta valitsemalla lomake nimeltään laskutusosoitteen muutos.
Viivästyskorko ja perimiskustannukset
Intrum Oy hoitaa Sipoon Veden maksukehotukset ja perii 5 euroa jokaisesta lähettämästään maksukehotuksesta. Viivästyskorko on kulloinkin voimassa oleva korkolain mukainen korko. Muut perimiskustannukset peritään laitokselle perimistoimenpiteistä aiheutuneiden kustannusten mukaan.
Jos olet saanut vesilaskusta maksuhuomautuksen, ota yhteyttä suoraan Intrumiin. Asiakkaalle lähetetään kaksi maksukehotusta ennen perintätoimenpiteitä. Pahimmassa tapauksessa maksun laiminlyönti aiheuttaa veden toimituksen keskeyttämisen. Jos vesijohto joudutaan sulkemaan, sulkemisesta ja avaamisesta laskutetaan erikseen.
www.intrum.fi/fi/asiakaspalvelu.fi
Puh. +358 9 2291 1843
Tausta ja lainsäädäntö
Vesilaitoksen toimittama talousvesi on maksullista. Asunto-osakeyhtiöissä asukkaat maksavat vedestä yleensä kuukausittain. Pienet kiinteistöt, kuten omakotitalot, maksavat vesimaksun muutaman kerran vuodessa. Puhtaan veden hintaan vaikuttavat vedenoton, veden käsittelyn ja jakeluverkoston kustannukset.
Kiinteistökohtaiset vesimittarit mittaavat veden kulutusta.
Myös jäteveden käsittely on maksullista. Hinta muodostuu viemäriverkoston ja jäteveden käsittelyn kustannuksista. Jäteveden käsittely on tavallisesti kalliimpaa kuin puhtaan veden osto. Sako- ja umpikaivolietteiden ja esimerkiksi kanaloiden pesuvesien käsittelymaksut ovat korkeampia kuin tavanomaisen talousjäteveden käsittelymaksut.
Vesihuoltolaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2001/20010119