Sipoon Oma asiointi uudistuu 5.7.

-Sipoon Oma asiointi -palvelu on ollut kovassa käytössä jo pari vuotta. Uusia haettavia palveluita on julkaistu melkein kuukausittain ja käyttö onkin ollut vilkasta. Samaan aikaan tiedossamme on ollut, että Oma asiointi ei ole ollut toimiva käytettävyydeltään, etenkään puhelimella tai tabletilla. Tähän on tulossa vihdoinkin muutos kesäkuun aikana, kertoo ICT kehittämispäällikkö Heli Särkikoski.

Ulkonäön ja käytettävyyden muutosten lisäksi Omassa asioinnissa on kesäkuusta lähtien myös mahdollista asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Huoltajat voivat asioida alaikäisen lapsensa puolesta tietyillä lomakkeilla. Myös iäkkäiden henkilöiden puolesta-asiointi mahdollistuu.

Kirjauduttuasi palveluun, näet jatkossa omalla etusivullasi painikkeen ”Asioi toisen henkilön puolesta”, josta voit aloittaa puolesta asioinnin. Huomioithan että muut kuin alaikäisen lapsen huoltajat tarvitsevat erillisen asiointivaltuuden, jotta toisen henkilön puolesta-asiointi on mahdollista. Voit lukea lisää asiointivaltuuksista suomi.fi sivuilta. Mikä on Suomi.fi-valtuudet? – Suomi.fi

Mitä muuttuu kesäkuussa?

  • Koko asiointiportaali saa uuden, yksinkertaistetumman ulkonäön ja sivusto kertoo paremmin missä mitäkin on.
  • Uusi ajankohtaista -osio tuo helpommin näkyville juuri nyt kunnassa ajankohtaisia asioita tai haettavia palveluita.
  • Mobiililaitteille on räätälöity oma ulkonäkö, joka mahdollistaa asioinnin myös puhelimella tai tabletilla.
  • Puolesta-asiointi esimerkiksi alaikäisen lapsen osalta helpottuu, ja täysi-ikäiset voivat valtuuttaa muita hoitamaan asioita puolestaan suomi.fi-asiointivaltuuksilla. Lisätietoa siitä, millä asiointivaltuudella voi asioida minkäkin asian suhteen saat täältä.

 

Vaikka iso uudistustyö on takana, vielä on tehtävää

Oman asioinnin kehittäminen jatkuu myös tämän uudistuksen jälkeen. Sipoon kunnan strategisena tavoitteena on rakentaa mahdollisuus asioida kaikissa kunnan palveluissa digitaalisesti. Oman asioinnin jatkuva kehittäminen on osa strategian toteutusta.

-Tällä hetkellä Oma asiointi ei pukahda paljoakaan, jos palvelussa esimerkiksi saa uuden viestin. Tämä on tiedossa oleva hankaluus, johon rakennetaan parhaillaan ratkaisua, Särkikoski kertoo.

Oma asiointi tulee jatkossa lähettämään ilmoituksia Suomi.fi-viestejä hyödyntäen. Tähän päädyttiin, koska jo viidennes suomalaisista käyttää Suomi.fi-viestejä ja esimerkiksi verottaja lähettää ilmoituksensa Oma verosta Suomi.fi-viesteillä.

-Ilmoitusten saaminen Suomi.fi-viestinä on siis monelle jo tuttua, Särkikoski sanoo.

Niiden, jotka ovat jo ottaneet Suomi.fi-viestit käyttöön, ei tarvitse tehdä mitään toimia saadakseen Oman asioinnin ilmoituksia sitten, kun tämä ominaisuus saadaan valmiiksi ja käyttöön Omaan asiointiin.

Jos et ole vielä ottanut Suomi.fi-viestejä käyttöön, voit tehdä sen Suomi.fi-sivuilla milloin tahansa. Huomioithan, että kun otat viestit käyttöön, ne tulevat käyttöön kaikissa niissä eri palveluissa, jotka Suomi.fi-viestejä jo käyttävät. Esimerkiksi verottajan ilmoitukset tulevat tällöin Suomi.fi-viestinä. Lisätietoa Suomi.fi-viesteistä saat: Mikä on Suomi.fi-viestit? – Suomi.fi.

 

Viimeksi muokattu 03.07.2023