Kirjautuneen asiakkaan näkymä muuttuu Sipoon Oma asiointi -palvelussa

Kirjautuneen asiakkaan näkymä muuttuu joulukuun puolivälissä. Asiointipalvelun ulkonäkö ennen sisään kirjautumista pysyy toistaiseksi entisellään päivityksen jälkeenkin. Päivitys on osa asiointipalvelun jatkuvaa kehittämistä. Käyttöliittymän kehittäminen jatkuu tämän päivityksen jälkeen, ja tuomme palveluun myös jatkuvasti lisää asiointeja.

-Käyttöliittymää on tarkoitus muuttaa selkeämmäksi, parantaa sen saavutettavuutta ja tehdä siitä mobiilikäytettävä. Tiedämme, että Oma asiointi ei ole nyt mobiiliystävällinen, mutta se on tulossa sellaiseksi ja tämä ulkonäköön tuleva päivitys on ensimmäinen askel, kertoo ICT kehittämispäällikkö Heli Särkikoski.

Ensi vuoden aikana palveluun on tarkoitus tuoda mahdolliseksi toisen puolesta asiointi. Se mahdollistaa esimerkiksi vanhuksen puolesta asioinnin sellaiselle henkilölle, jolla on valtuutus asioida kyseisen vanhuksen puolesta. Tarkoituksena on toteuttaa myös herätteet asiointipalveluun saapuvista viesteistä.

Siirrä laskun eräpäivää tai jätä palautetta talvikunnossapidosta

Sipoon kunnan strategisena tavoitteena on rakentaa mahdollisuus asioida kaikissa kunnan palveluissa digitaalisesti. Omaan asiointiin onkin tuotu useita lomakkeita lisää tänä vuonna. Yhteensä erilaisia lomakkeita on nyt lähes sata kappaletta.

Uutta on muun muassa, että voit jättää palautetta kunnan talvikunnossapidosta, ilmoittaa rakennustietoja tai ehdottaa vuoden valmentajaa. Asiointipalvelun kautta on nyt myös kätevää hoitaa useita kunnan ja Sipoon Veden laskutukseen liittyviä asioita. Omassa asioinnissa voit esimerkiksi siirtää laskun eräpäivää, tilata kopion kadonneesta laskusta tai tarkistaa, onko itselläsi tai omalla yritykselläsi maksamattomia kunnan tai Sipoon Veden laskuja.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden lomakkeita Omassa asioinnissa myös alkuvuodesta

Vastuu Sipoon kunnan sosiaali- ja terveyspalveluista siirtyy 1.1.2023 alkaen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Muutoksesta huolimatta Omaan asiointiin jää ainakin vielä alkuvuodeksi myös sosiaali- ja terveyspalveluiden lomakkeita, joiden kautta sipoolaiset voivat yhä hoitaa asioitaan digitaalisesti. Tämä johtuu siitä, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ei ole toistaiseksi vastaavaa verkkoasiointipalvelua.

Ensi vuoden alusta alkaen Omassa asioinnissa tehdyt sosiaali- ja terveyspalveluiden asioinnit ohjautuvat hyvinvointialueelle käsiteltäväksi ja vastattavaksi. Omassa asioinnissa on mahdollista esimerkiksi tehdä hoitotarviketilaus, lähettää terveystarkastuksen ja neuvolan esitietoja tai jättää vammaispalveluhakemus.

 

Viimeksi muokattu 09.12.2022