Lääkärin ja hoitajan vastaanotto

Kun tarvitset ajan lääkärin tai hoitajan vastaanotolle, ota yhteyttä terveysasemaan. Hoitaja arvioi hoidon tarpeesi kiireellisyyden ja antaa terveysneuvontaa. Tarvittaessa saat ajan lääkärin, hoitajan tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Kiireellisessä asiassa saat ajan samalle päivälle, kiireettömissä asioissa mahdollisimman pian kolmen kuukauden sisällä. Osa lääkärien ja hoitajien vastaanotoista voidaan hoitaa etävastaanottoina, halutessasi ja asian soveltuessa etäyhteydellä hoidettavaksi.

Lääkärin ja hoitajan vastaanotolla tutkitaan, arvioidaan ja hoidetaan terveyttä ja sairauksia yhteisymmärryksessä sinun kanssasi.

Terveysasema tarjoaa perusterveydenhuollon palveluita. Terveysasema on ensisijainen hoitopaikkasi, ja sieltä sinut voidaan tarvittaessa lähettää edelleen jatkotutkimuksiin ja -hoitoihin.

Nikkilän sosiaali- ja terveysasemalla on jokaisena arkipäivänä kiireellinen ja kiireetön vastaanotto. Asemalla on myös kuvantamis- ja laboratoriopalvelut.

Toimi näin

Varaa aika vastaanotolle ensisijaisesti soittamalla terveysasemalle arkisin kello 9–15, akuuteissa ja kiireellisissä asioissa ma-to klo 8-17 ja pe 8-16. Voit myös varata ajan paikan päällä Nikkilän sosiaali- ja terveysaseman potilastoimistossa klo 8 - 12.

Kenelle ja millä ehdoin

Lääkäreiden ja hoitajien vastaanotot on tarkoitettu Sipoon asukkaille sekä hoitovastuunsa Sipooseen siirtäneille henkilöille. Hoitoon pääsyn perusteena on terveydenhuollon ammattihenkilön toteama hoidon tarve.

Keskimääräinen jonotusaika lääkärille (T3):

Vuosi 2021

Maaliskuu 50 pv

Keskimääräinen jonotusaika hoitajille (T3):

Vuosi 2021

Maaliskuu 11 pv

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.

Terveydenhuoltolaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326

Linkit