6) Palvelun päättäminen tai siirto

Tässä vaiheessa huolehditaan siitä, että palvelu päätetään hallitusti ja pilvipalveluun ei jää asiakkaan tietoja.

Tehtäväkokonaisuudet:

  • Sopimuksen irtisanominen sopimusehtojen mukaisesti
  • Pilvipalvelun alasajo organisaatiossa
  • Pilvipalveluun tallennetun aineiston taltiointi, siirtäminen ja/tai hävittäminen asianmukaisesti
  • Jäljitettävyyden varmistaminen (henkilötietojen käsittelylokin tallentaminen)
  • Tietoturvasta, tietosuojasta ja varautumisesta huolehtiminen
  • Viestintä

Alasajosuunnitelma:

  • Tavoitteet
  • Roolitus, organisointi ja vastuutus
  • Vaiheistus ja aikataulu
  • Tehtävien tarkempi kuvaaminen
  • Tuotokset ja tulokset
  • Kustannukset ja työmäärät
  • Keskeisimmät palvelun alasajon riskit ja niiden hallinta
  • Alasajon ohjaus, seuranta ja raportointi