< Ajankohtaista
26.03.2019

Kerava–Nikkilä-radan avaaminen henkilöjunaliikenteelle valittiin yhdeksi Uudenmaan 2020-luvulla toteutettavaksi raideliikennehankkeeksi

Kerava–Nikkilä-radan avaaminen henkilöjunaliikenteelle valittiin yhdeksi Uudenmaan 2020-luvulla toteutettavaksi raideliikennehankkeeksi
Kerava–Nikkilä-radan avaaminen henkilöjunaliikenteelle otti askeleen eteenpäin tänään 26.3.2019, kun HSL:n hallitus päätti ottaa hankkeen yhdeksi ensi vuosikymmenellä toteutettavaksi hankkeeksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen strategisessa suunnitelmassa (MAL 2019).

–Tämä on merkittävä yhteinen saavutus. Henkilöjunaliikenteen avaaminen Keravan ja Nikkilän välillä on meille erittäin tärkeä tavoite ja myös järkevää valtion infrastruktuurin hyödyntämistä ympäristön puolesta, sanovat Sipoon ja Keravan valtuustojen puheenjohtajat Heikki Vestman (kok) ja Eero Lehti (kok) sekä Keravan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Samuli Isola (sd) ja Sipoon kunnanhallituksen puheenjohtaja Kaj Lindqvist (rkp).

MAL 2019 - suunnitelmassa kuvataan, miten seutua kokonaisuutena pitäisi kehittää vuosina 2019-2050. Suunnitelmassa tavoitellaan vähäpäästöistä, houkuttelevaa, elinvoimaista ja hyvinvoivaa seutua. Kerava–Nikkilä-radan avaaminen henkilöliikenteelle kirjattiin yhdeksi konkreettisista toimista, joilla tavoitteisiin päästään vuoteen 2030 mennessä.

–Tämä tarkoittaa sitä, että seutu on sitoutunut edistämään Kerava–Nikkilän-radan avaamista henkilöjunaliikenteelle, jos alueelle saadaan riittävästi asukkaita. Sipoon kunta, Keravan kaupunki ja HSL vievät hanketta yhdessä eteenpäin ja pyrkivät varmistamaan investoinnille rahoituksen, sanoo Sipoon kunnanjohtaja Mikael Grannas.

Keravan ja Nikkilän välisillä raiteilla kulkee tällä hetkellä jo tavarajunia Kilpilahteen. Sipoon ja Keravan voimakas väestönkasvu tulevina vuosina luo hyvän pohjan Kilpilahteen menevän sähköistetyn rautatien käyttöön ottamiseksi myös henkilöliikenteeseen. Vuonna 2030 Nikkilän, Talman ja Ahjon muodostamalla vyöhykkeellä voisi asua yli 20 000 asukasta.

Kertainvestoinnin radan käyttöön ottamiseksi henkilöliikenteeseen on arvioitu olevan noin 31 miljoonaa euroa, mikä on pieni ratainvestointi ja jakautuisi kuntien ja valtion kesken. Kaavoitus sekä kaikki tarvittavat päätökset henkilöjunaliikenteen käynnistämiseksi pyritään saamaan läpi siten, että liikenne saadaan käynnistettyä ensi vuosikymmenen aikana.

–Henkilöjuna on vähäpäästöinen ja ilmastoystävällinen liikkumismuoto, joka yhdistää aiempaa tiiviimmin Ahjon, Nikkilän ja Talman osaksi Helsingin seutua ja metropolialuetta. Samalla henkilöjunayhteys mahdollistaa Ahjon, Nikkilän ja Talman kehittämisen ja rakentamisen raideliikenteeseen tukeutuen, sanoo Keravan kaupunginjohtaja Kirsi Rontu.

 


Viimeksi muokattu
26.03.2019